Bolesť chrbta vás môže prekvapiť hocikedy

V našom príspevku si dnes posvietime na jednu z najzaťažovanejších častí tela, hoci si to, nie veľmi uvedomujeme. Chrbát, kríže, krčná chrbtica a všetky stavce sú zodpovedné za to, že stojíme, že sa hýbeme a otáčame. Ich poškodenie alebo narušenie môže túto samozrejmú časť nášho tela výrazne ovplyvniť. Bolesť chrbta má niekoľko príčin a preto, ak vás postretla, je vždy lepšie riešiť to, čo ju spôsobilo. Nielen utlmovať príznaky pomocou tabletiek, hrejivých náplastí, krémov, gélov, mastí či inými metódami. Samozrejme na uvoľnenie sú výborné, no podstatu vedia vyliečiť len máloktoré. Nižšie v príspevku vám dokonca ponúkneme aj niektoré výborné a účinné cviky na uvoľnenie od bolesti chrbta. Avšak aj tie majú svoje obmedzenia.

Čo ju spôsobuje?

starcek s bolavym chrbtom

Príčiny bolesti a nepríjemných pocitov v chrbtici sú rôzne. Najčastejšie však za ňu môže súčasný štýl života, ktorý nepodporuje a doslova kazí správne držanie tela. Časté sedenie za počítačom zapríčiňuje, že sa hrbíme a postupne strácame schopnosť sa automaticky vyrovnávať. To isté platí aj pri pozeraní televízora, pri nevhodnom ležaní pred ním, pri čítaní knihy v posteli poležiačky, pri nosení vysokých opätkov a inej neanatomickej obuvi atď. Možno si v prvých sekundách vykonávania činnosti dávame pozor, no po pár minútach sa automaticky uvoľníme, ramená spustíme a chrbát prehneme. Tým ho staviame do zlej pozície, čo sa môže prejavovať bolesťou a stuhnutosťou.

Za bolesť chrbta sú ale zodpovedné aj iné činitele. Môže ísť napríklad o obezitu, tehotenstvo, preťaženie svalov a platničiek. Skrátka každá záťaž, ktorú neprispôsobíme svojim možnostiam sa môže odraziť aj na fyzickej stránke nášho tela. Tehotenstvo veľmi neovplyvníme, no bolesť chrbta zvykne po pôrode zmiznúť. Veľmi dôležitý je ale spôsob, akým ťažšie predmety zdvíhame. Najlepšie je ísť z čupenia, pričom je chrbtica stále vyrovnaná. Neslobodno ju nijako prehýbať a záťaž dvíhať hlavne pomocou zapretia do stehien a kolien.

K prirodzenému opotrebovaniu kĺbov, svalov a iných častí nášho tela dochádza aj vekom. Preto môže byť bolesť chrbta ako dôsledok nášho možno ťažšieho života a značí prichádzajúcu starobu. Na príčine ju ale môžu mať aj určité vrodené či získané choroby (reuma, skolióza…), prebiehajúce zápaly či úrazy. Bolesť chrbta ale nemusí byť vždy znakom toho, že ide o problém stavcov či iných častí s ním súvisiacich. Pociťovať ju môžete aj vtedy, ak má problém niektorý váš vnútorný orgán. Preto takéto nepríjemnosti nepodceňujte a navštívte lekára, ktorý vám o tom povie viac a urobí vám podrobnejšie vyšetrenie.

Na akých miestach sa bolesť chrbta prejavuje?

Každý si pod touto nepríjemnosťou predstaví niečo iné. Najčastejšie si ale predstavíme presne ten typ bôľu, ktorý sa týka nás. Ani si neuvedomujeme, že na iní ľudia ich môžu prežívať oveľa horšie, vo väčších mukách a na iných miestach, ktoré im môžu znemožniť celý pohyb. Ako bolesť chrbta uvádzame tieto problémy: bolesť a celkové seknutie krížov alebo len na ľavej či na pravej strane, pričom nepríjemnosti krížov môžu vystreľovať do nohy čo stehna. Ďalej vás môže trápiť krčná chrbtica, stavce, svaly, bolesť chrbta sa nachádza aj v dolnej časti nad zadkom (podobne ako kríže), v hornej časti okolo ramien, pod krkom, medzi lopatkami atď. Ako vidíte, boľavých oblastí môže byť skutočne veľa. Niektoré sú krátkodobou záležitosťou, iné môžu pretrvávať nielen niekoľko týždňov, ale aj mesiacov.

Lieky na uvoľnenie bolesti chrbta

V lekárni, ale aj na internete si môžete zakúpiť rôzne produkty, ktoré vám pomôžu od týchto nepríjemností uľaviť. Väčšina z nich ale nerieši podstatu problému, masaz chrbtana ktorú teda musíte prísť sami. Prípadne za asistencie vášho lekára. Najčastejšie si pacienti zakupujú lieky ako analgetiká v podobe tabliet. Ich silnejšiu verziu vám vie predpísať aj doktor. Okrem toho si môžete zaobstarať gél, krém, masť, zábal, hrejivé náplaste atď. Pri boľavom chrbte sa odporúča nosenie bandáže, ktoré pomáha fixovať správne držanie tela, a tým pomáha uľavovať od bolesti.

Príjemne pôsobí aj gél, krém či masť, ktoré sa na problematické miesto zvyknú vmasírovať a teda pôsobia nielen ako analgetikum, ale aj ako uvoľňujúca masáž. Na problematické miesto ale určite netlačte silou. Pacienti pri bolesti chrbta využívajú aj zázrak tepla napr. v podobe hrejivých náplastí. Opäť je ale dôležité poznať príčinu nepríjemnosti, pretože ak je príčinou zápal, skôr si pomocou prikladaného tepla uškodíte.

Cviky na chrbticu

V niektorých prípadoch sú na bolesť chrbta a jej uvoľnenie a odstránenie účinné aj špeciálne cvičenia. Tie fungujú na rôzne typy nepríjemností, či už na krčnú chrbticu, kríže, lopatky atď. Niekedy len stačí, ak si ľahnete na rovnú a tvrdú podložku a trošku sa ponaťahujete. V iných prípadoch to ale nemusí byť dobrý nápad. Určite by sme chceli zdôrazniť použitie bandáže. Pomimo nich sú prospešné plávanie a pilates a konkrétne cviky ako mačací chrbát, kobra, zdvíhanie panvy z ľahu, mostík, otáčanie a krúženie hlavy s vyrovnaným chrbtom, naťahovanie o zárubňu, cvičenie s fitloptou, šípka, turecký sed s vystretým chrbtom, predklon, upažovanie činkami, mŕtvy ťah atď. Je toho oveľa viac a pokiaľ sa tieto cviky vykonávajú správne, bolesť chrbta sa určite zmierni a po čase zmizne. Pri ich vykonávaní sa môže zdať, že sa to zhoršuje, no na konci býva príjemné uvoľnenie.

Určite si ale sami nestanovujte cvičenia, ak je vaša bolesť chrbta zapríčinená zápalom, chorobou alebo úrazom. Jedine po konzultácii s lekárom alebo iným odborníkom. Je totiž rozdiel, ak s vami cvičí skúsený ortopéd a keď si naordinujete niečo sami. Viac informácií o tomto probléme nájdete aj na https://www.spine-health.com/conditions/lower-back-pain/lower-back-pain-symptoms-diagnosis-and-treatment.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *